tirsdag 9. februar 2010

Vask, motorsykkel og myggstikk






























Ja, som dere sikkert allerede har fått med dere har vi altså nå fullført turens første homestay. Jeg kan med hånden på hjertet si at det var en helt utrolig spesiell opplevelse som hvertfall jeg aldri kommer til å glemme. Vi ble kjørt til Kinnya (litt usikker på rettskrivinga her) som er en liten landsby noen av oss skulle bo i. Jeg var den første som ble kastet ut av bilen og inn i huset til noen helt ukjente mennesker. Familien min bestod av en mor og hennes sønn på 8-9 år. Mannen i huset var i fengsel (fikk aldri svar på hvorfor han var der, men det er desværre slik at det å være tamil noen ganger blir sett på som å være grunn nok). Huset var hele tiden fullt av mennesker som gjerne bare stod og såg på meg og smilte. Det tok også en stund før jeg fant ut at det bare var en mor og en sønn som faktisk bodde i det huset med tank på at alle oppførte seg som hjemme.

Ettersom engelskkunnskapene ikke var de beste, merket jeg fort at kommunikasjonen noen ganger var litt vanskelig. Det ble en del pinlige stillheter i begynnelsen og smilemusklene fikk virkelig kjørt seg (når smiling stort sett var den eneste formen for kommunikasjon vi hadde). Etter å ha sittet og smilt til utallige mennesker som kom og gikk, og smilte og lo, kom det til slutt en dame jeg kom til å bruke mye tid sammen med. Hun kunne litt mer engelsk enn de andre, så vi satt og snakket en stund før hun plutselig sa at jeg skulle bli med hjem til henne for å se hvor hun bodde. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om og fulgte lydig etter henne bortover gaten. Da vi kom til huset hennes fant hun plutselig frem en motorsykkel og sa at vi skulle ut og kjøre. Veldig overrasket satte jeg meg bak henne på motorsykkelen og kjørte. Jeg oppdaget fort at hennes mål var å vise meg frem til mest mulig mennesker på kortest mulig tid. det ble mye "kjør-stopp-tut-vink-kjør til neste hus" denne kvelden. Noen steder stoppet vi og besøkte folkene på skikkelig. Det vil si at vi gikk inn i huset og satt der i max 10 minutt før vi måtte videre til neste hus. Veldig overraskende, men utrolig hyggelig var det siste huset vi besøkte huset til Renie. Her satte vi oss til og med ned og drakk et glass cola før vi kjørte videre. Når klokken var rundt 22, hadde joeg komt meg tilbake til huset mitt, spist middag og gjort meg klar til sengen. Lite visste jeg at neste dag kom til å bringe flere overraskelser og MYE mer oppmerksomhet.

Etter litt soving av og på, stod jeg opp litt over klokka 6. Det første som møtte meg da jeg kom ut døren var et forskrekket og bekymret ansikt fra moren i huset. Astrid hadde nemlig ikke brukt hverken myggnett, myggspray eller vifte, og hadde dermed både ansiktet armer og bein fulle av myggstikk. Det plaget meg egentlig ikke noe særlig, men oppmerksomheten rundt det skulle vise seg å bli litt mer enn forventet.

Det mest spesielle jeg opplevde under oppholdet var morgendusjen. Etter å ha drukket en kopp te fikk jeg beskjed om at jeg skulle dusje. Jeg fikk med meg et håndkle, et skjørt og såpe og ble vist ut i hagen der de hadde sitt dusje-område. Jeg fikk skjørtet tredd over meg som en kjole og fikk beskjed om å sette meg ned. Lydig som jeg er, satte jeg meg ned, og før jeg fikk gjort så mye som å blunke, fikk jeg en bøtte med vann over meg. Mens jeg satt på bakken fikk jeg såpet inn både håret og kroppen. ikke bare av en, men av 3 damer. Etter mye innsåping og skylling ble jeg til og med tørket av disse 3 damene. Jeg var nemlig ikke effektiv nok når jeg prøvde å gjøre det selv.

Ellers fikk jeg som sagt altfor mye oppmerksomhet av myggstikkene. Og selvfølgelig var det en dame som hadde dødd av dengufeber denne dagen, så oppmrksomheten og bekymringene fra folk var heller uønsket. Jeg spurte en av daene litt forsiktig om hun trodde jeg kom til å få dengufeber siden alle reagerte såm kraaftig når de såg meg, og jeg fikk til svar at jo, det kom jeg nok til å få. Det var en litt mer skeptisk Astrid som la seg den kvelden, og ventet på at feberen skulle slå til. Heldigvis skjedde aldri dette. Ellers brukte jeg også denne kvelden bak på motorsykkelen hvor vi også denne kvelden besøkte x antall familier. Denne kvelden endte også besøksrunden hos noen kjente- Tone og Nina. Veldig koselig og overraskende fra begge sider.

Tredje og siste dag brukte jeg også på motorsykkelen til min gode venn, Motorsykkeldama. I korte trekk kan man vel egentlig si at oppholdet ble brukt bak på en motorsykkel og på besøk hom utrolig mange mennesker som smilte like mye når de fikk besøk av en rødprikkete hviting som var spist opp av myggen. Alt i alt en fantastisk opplevelse, som sent vil glemmes! :)

3 kommentarer:

Joachim sa...

Hei, pus <3

Koselig å lese at du har mange spesielle opplevelser ^^

(håper ihvertfall at det er koselig)

Men ville bare si at eg elsker deg, og at du kan drite i kokosnøttene, pass deg heller for myggen :O


P.S. Elsker deg, pus <3

Liv Synnøve sa...

Opplevelser og nye erfaringer i fleng. Sikkert nesten like opplevelsesrikt for de som fikk besøk som for deg. --- og du - husk å pass deg for fremmede folk ----!
Gleder oss over å høre fra fantastiske nye opplevelser.
Klem og hilsen til deg - og alle medreisende.
Hilsen mamma og pappa.

Reidun sa...

Hahahah.... eg LER så tårene trille... Du e genial... å ka e vell ett myggstikk frå elle t? (har jo tross alt vert på Borgøy ett par gångår før.. :P)

Nyt tiå!

*go knip*